Razvojna biblioterapija
Što je razvojna biblioterapija?
Za razliku od kliničke, razvojna biblioterapija prvenstveno se koristi u radu s djecom i adolescentima u obrazovnim okruženjima (knjižnice, škole, domovi). Bavi se tipičnim problemima u djetinjstvu i adolescenciji.
Knjige koje se biraju pokrivaju razvojno primjerene teme kao što su, na primjer, samopoštovanje i identitet, prijateljski i ljubavni odnosi, seksualnost i slika tijela u razdoblju puberteta.
Nakon čitanja knjige vodi se razgovor o raznim temama koje knjiga potiče.
Razvojna biblioterapija često se koristi u radu s djecom jer takav način rada stvara ozračje povjerenja u kojem dijete može slobodno govoriti o svojim mislima i osjećajima, zaštićeno metaforama i tekstom o kojem govori.
Kod adolescenata ovakvi razgovori o knjigama mogu razvijati kritičko mišljenje, ali i stvarati ozračje u kojem se mogu iznijeti osjetljive teme srama, osjećaja manje vrijednosti ili nepripadanja.
Razgovor o knjizi samo je jedan od načina iskazivanja zanimanja za određene teme. Mnoge čitateljske grupe, koje se mogu smatrati oblikom razvojne biblioterapije, prolaze tekst kroz uloge, čitaju ulomke, pišu pisma autoru, oslikavaju omiljene slike, izrađuju bookmarkere sa citatima isl. To jača identifikaciju sa sadržajem teksta i povezuje skupinu.
Razvojna biblioterapija ima nekoliko modela. Najpoznatiji su:
- Preskriptivna biblioterapija, koja se također naziva i samopomoć, uključuje korištenje posebnih materijala za čitanje i radnih bilježnica za rješavanje različitih problema mentalnog zdravlja. Knjige samopomoći, koje često imaju i svoje radne bilježnice, mogu biti dio terapije, ali se mogu koristiti i samostalno. Neke knjižnice za tu svrhu rade popise knjiga koje se mogu koristiti za poboljšanje mentalnog zdravlja.
- Kreativna biblioterapija koristi književnost (romane, kratke priče, drame, biografije, poeziju) za poboljšanje psihičke dobrobiti djece i mladih. Ova metoda je korisna ako se osoba može identificirati s likom ili situacijom te tako proći kroz katarzu do određenog uvida u svoja i tuđa životna iskustva. Ova metoda razvija empatiju te je posebno važna u socijalnom razvoju djeteta i adolescenta.
Općenito, aktivnosti u razvojnoj biblioterapiji mogu:
- Pružiti informacije i uvid
- Potaknuti raspravu o važnim temama i problemima
- Razviti komunikaciju o stavovima i vrijednostima
- Osvijestiti povezanost s drugim ljudima
- Pružiti različite perspektive na rješavanje problema
Knjižnice grada Zagreba svake godine donose popise dobrih knjiga za djecu i odrasle uvažavajući kvalitetu napisanog, imajući na umu i korisnost za razvoj i dobrobit čitatelja. Ti popisi su kvalitetno pripremljeni te mogu služiti kao smjernice za odabir literature u razvojnoj biblioterapiji.
Općenito, aktivnosti u razvojnoj biblioterapiji mogu:
- Pružiti informacije i uvid
- Potaknuti raspravu o važnim temama i problemima
- Razviti komunikaciju o stavovima i vrijednostima
- Osvijestiti povezanost s drugim ljudima
- Pružiti različite perspektive na rješavanje problema
Knjižnice grada Zagreba svake godine donose popise dobrih knjiga za djecu i odrasle uvažavajući kvalitetu napisanog, imajući na umu i korisnost za razvoj i dobrobit čitatelja. Ti popisi su kvalitetno pripremljeni te mogu služiti kao smjernice za odabir literature u razvojnoj biblioterapiji.
Članci
Razvojna biblioterapija
Dubravko Horvatić: Stanari u slonu
Znanje, Biblioteka Stribor, Zagreb, 2012. Ne znam jesam li ovu knjigu čitala u djetinjstvu ili kasnije. Kad sam je...
Asia Olejarczyk: Jeti u kojeg nitko nije vjerovao, Ibis grafika, Zagreb, 2021.
„Ja vjerujem u tebe Jeti. Stvaran si. Čupav si, bijel, mekan, zabavan i ljubazan. Radiš najukusniji kakao na svijetu.“...
Tamara Vučković: Mirko Bjesomirko
Razmišljam o bijesu već nekoliko dana. Koliko je nezgodan i koliko u tren oka preplavi malo dijete i kao da o ničemu...
Geri Giebel Chavis: Poetry and Story Therapy : The Healing Power of Creative
U knjizi Poetry and Story Therapy Geri Chavis prikazuje poetsku/biblio terapiju iz teorijskog i praktičnog kuta. Na...
Tihana Lipovec Fraculj: Gospođica Hoću
Ovu knjigu preporučila mi je prijateljica i rekla da je pročitam svaki dan. Nisam je poslušala i ne čitam je koliko...
Mirna Brođanac: Lanina škola
Sasvim slučajno, na preporuku kolegice s posla, do mene je došla ova knjiga. Mislila sam da znam o čemu se radi....
Emily Gravett: Koliko stvari!
Koliko stvari! Razmišljate li o tome? Jeste li i vi, kao i ja, zatrpani gomilom nepotrebnih stvari? Kako im odoljeti?...
Laurent i Olivier Souillé: Azuro – plavi zmaj
U mračnoj spilji rodio se zmajić čija je krljušt bila plave boje, pa su ga roditelji nazvali Azuro. Zna se kakvi su...
Melita Rundek: Mirko i glavoder
Mirko i glavoder je priča o dječaku Mirku kojeg je mama odvela psihologu jer se puno pere, pretjerano je pristojan i...
Hans Christian Andersen: Djevojčica sa šibicama
- tekst je inspiriran nedavno odigranom predstavom slovenskog Mini-teatra - Ovu Andersenovu bajku uvijek sam nekako...
Astrid Lindgren: Pipi Duga Čarapa
Ako si već dovoljno snažan, moraš biti i dovoljno ljubazan. Pipi Duga Čarapa U 11. mjesecu u kojem se rodila Astrid...
Ela Peroci: Maca papučarica
Razmišljala sam koja bi priča najbolje opisivala problem koji me muči već duže vrijeme, a to je održavanje reda u...
Stanislav Marijanović: Kućna čudovišta : ilustrirani priručnik
Život djece često uopće nije lak. Puno je tu prepreka, nedoumica, zamki i drugih izazova. Stvar se dodatno komplicira...
Daniela Kulot: Gospodin Nosko nalazi prijatelja
Gospodin Nosko bi želio prijatelja, ali da zna letjeti, radi sve što on želi, ne voli čitati isto kao i on, obožava...
Rachel Bright: Koala koja može sve
Ponekad zbilja ne volim promjene. Neka od mojih djevojčica je bolesna i ja zbog toga moram biti na bolovanju. Isprva...
Piret Jaaks: Mamin zmaj
„U mojoj mami živi zmaj. Mama kaže da zmaj povremeno riga vatru. Tada se mama zapali i dođe joj da glasno vikne...
Ksenija Kušec: Prozirna Lili
„ Ja sam obična djevojčica. Živim s roditeljima, idem u drugi razred i znam brzo pisati na računalu. Stvarno sam...
Roald Dahl: BFG
BFG je kratica za ime Blagi fantastični gorostas, a to je jedan sasvim poseban div koji govori neobičnim jezikom....
Andrijana Martić: Vitez Akul i kralj koji se preigrao
Ovo je slikovnica za moderno vrijeme i modernu djecu i to one mlađe dobi (4-8 godina).Za vrijeme posjeta parku s mojim...
Melita Rundek: Mirko i sedam prigovora
Je li vaše dijete uvijek u prvim redovima, glasno i jasno, samopouzdano, rekli bismo prirodni vođa? Ili je možda od...
Ivana Simić Bodrožić: Hotel Zagorje
Nakon provedbe ankete o biblioterapijskoj vrijednosti romana Hotel Zagorje, evo što su o knjizi rekle čitateljice:...
Sandor Marai: Ester – uzaludna ljubav
Kratki roman mađarskog pisca Sandora Maraija izazvao je na Facebook Čitateljskom klubu Ivane Brlić...
Nejc Zaplotnik: Put
Prvo izdanje Zaplotnikove autobiografije izašlo je 2009. godine i za ovo izdanje napisao je kratak predgovor Stipe...
Haruki Murakami: Kad padne mrak
Roman Harukija Murakamija, dobro poznatog svjetskoj i domaćoj publici po romanima Moj slatki Sputnik i Norveška šuma,...
Michael Morpurgo: Kensukeovo kraljevstvo
Glavni junak romana je Michael, dječak od jedanaest godina koji s majkom i ocem, i psom Stellom Artois, odlazi na put...
Maryanne Wolf: Proust and the Squid
“Čitanje mijenja naše živote, i naši životi mijenjaju naše čitanje.“Maryanne Wolf Proust and The Squid (u...
John Green: Greška u našim zvijezdama
„Roman o životu i smrti i ljudima uhvaćenima između. Smijat ćete se, plakati i vratiti se po još.“Markus Zusak „Ovaj...
Frances Hodgson Burnett: Tajni vrt
Nekoliko je važnih razloga zbog kojih imam želju predstaviti ovu iznimnu dječju knjigu. Prvi i meni osobno najvažniji...
Forest Carter: Malo drvo
Nakon provedbe ankete o biblioterapijskoj vrijednosti romana Malo drvo, evo što su o knjizi rekle čitateljice: "Knjiga...
Erri de Luca: Tri konja
„Pisac mora biti manji od priče koju pripovijeda. Mora se vidjeti da mu priča bježi na sve strane, a on uspijeva...
Poetska terapija
Poetska terapija koristi se kao dio terapije za brojne probleme, kao dio pojedinačne, skupne ili bračne terapije. Neke studije pokazuju njezinu korisnost u liječenju depresije jer iskazivanje osjećaja ublažava tjeskobu i anksioznost te jača samopoštovanje.
Metafora i značenje
Konceptualna teorija metafore koju su razvili G. Lakoff i M. Johnson kaže nam kako je metafora zapravo način mišljenja. Ona odražava naše stavove, vrijednosti, trenutnu životnu orijentaciju pa čak i osjećaje.
Ekspresivno pisanje
Ekspresivno pisanje jedna je od najpopularnijih metoda poetske terapije. Temelji se na ideji emocionalnog oslobađanja od pritisaka mentalnih slika i osjećaja koji čovjeka koče u slobodnom razvoju.
Čitateljske grupe
Čitateljske grupe mogu biti dinamične i kreativne! Potpuno suprotno uobičajenoj predodžbi dosadnih akademskih razgovora u kojima se učeni ljudi prave pametni, uspješne čitateljske grupe koje se godinama sastaju organiziraju razne zanimljive aktivnosti.