Biblioterapija
Biblioterapija je složenica od dviju riječi, a u prijevodu s grčkog znači terapija knjigom. Koristila se još u staroj Grčkoj kada je tragedija bila propisivana za manične, a komedija za depresivne pacijente. Aristotel je raspravljao o ulozi katarze u postizanju emocionalnog izlječenja, a mnoge bolnice su tijekom povijesti u svojim prostorima imale i knjižnice. Biblioterapija se razvila iz preporuka knjiga za pojedine brige i probleme.
Samotno čitanje knjiga koje nam pomažu da se bolje upoznamo ili da razriješimo svoje probleme možemo nazvati biblioterapija čitanja (reading bibliotherapy). To je dijalog čitatelja s autorom teksta. Čitatelj zatvara knjigu i nosi u sebi doživljaj koji ne dijeli s drugima.
Prvi interaktivni model biblioterapije razvila je 1974. godine knjižničarka Arleen Hynes koja je u bolnici St.Elizabeth u Washingtonu (SAD) razgovarala s pacijentima o pjesmama i pričama koje su čitali. Taj je razgovor bio poticajan i pomagao je ljudima da lakše izraze ono što osjećaju i misle. Liječnici su prepoznali dobrobiti biblioterapije te su podržali Arleen Hynes u njezinim nastojanjima i omogućili joj da razvije metodu grupnog rada utemeljenu na razgovoru o tekstu. Taj je interaktivni model biblioterapije kasnije postao temelj za rad s pojedincima i skupinama u zdravim ili kliničkim uvjetima.
Tekst je u biblioterapiji sredstvo preko kojeg komuniciramo sami sa sobom i s drugima. Ponekad u riječima drugih ljudi prepoznamo osjećaj ili misao koju bismo rado sami izrekli. To je prvi korak koji nazivamo prepoznavanje (identifikacija). Sljedeći korak je istraživanje kroz razgovor o tekstu, a taj korak vodi do katarze (pročišćenja osjećaja) i uvida.
Tekst nas također čuva od direktne izloženosti snažnim osjećajima jer se služimo riječima drugih ljudi i uvijek se možemo iza njih i „sakriti“. Istovremeno, daje nam priliku da kažemo ono što mislimo i osjećamo te da u razgovoru čujemo sebe, ali i druge. Iako je na prvi pogled vrlo jednostavna metoda, biblioterapijski razgovor zahtijeva od terapeuta dobru procjenu potreba klijenta, vještinu odabira tekstova i vođenja razgovora koji cilja dobrobiti klijenta.
Klinička biblioterapija zahtijeva strogu kontrolu i suradnju s liječnicima koji brinu o zdravlju svog pacijenta. Razvojna biblioterapija koristi se u radu sa zdravom populacijom i može doprinijeti uspostavljanju zdravih odnosa i stvaranju ozračja povjerenja u skupini. Primjenjiva je u nastavi književnosti te u radu pedagoga, logopeda, socijalnih radnika, knjižničara i psihologa.
Biblioterapija je primjenjiva u radu sa svim dobnim skupinama, od ranog djetinjstva do duboke starosti i posljednjih trenutaka života. Zato je danas koristimo u vrtićima podjednako kao i u domovima za stare i nemoćne, ali i u palijativnoj njezi.
Ne traži velika materijalna ulaganja, a dobrobit koju klijenti od nje imaju je neprocjenjiva.
Ciljevi biblioterapije su sljedeći:
- povećati samorazumijevanje i samoopažanje
- povećati osjetljivost za interpersonalne odnose
- osvijestiti životnu orijentaciju
- razviti kreativnost i izražavanje
- ohrabriti pozitivno mišljenje i kreativno rješavanje problema
- ojačati komunikacijske vještine, osobito vještine slušanja i govorenja
- ujediniti različite aspekte osobnosti zbog psihičke cjelovitosti
- osloboditi presnažne emocije i osloboditi od napetosti
- pronaći novo mišljenje kroz nove ideje, uvide i informacije
- pomoći sudionicima da osjete oslobađajuću kvalitetu ljepote
Ciljevi biblioterapije su sljedeći:
- povećati samorazumijevanje i samoopažanje
- povećati osjetljivost za interpersonalne odnose
- osvijestiti životnu orijentaciju
- razviti kreativnost i izražavanje
- ohrabriti pozitivno mišljenje i kreativno rješavanje problema
- ojačati komunikacijske vještine, osobito vještine slušanja i govorenja
- ujediniti različite aspekte osobnosti zbog psihičke cjelovitosti
- osloboditi presnažne emocije i osloboditi od napetosti
- pronaći novo mišljenje kroz nove ideje, uvide i informacije
- pomoći sudionicima da osjete oslobađajuću kvalitetu ljepote
Poetska terapija
Poetska terapija koristi se kao dio terapije za brojne probleme, kao dio pojedinačne, skupne ili bračne terapije. Neke studije pokazuju njezinu korisnost u liječenju depresije jer iskazivanje osjećaja ublažava tjeskobu i anksioznost te jača samopoštovanje.
Metafora i značenje
Konceptualna teorija metafore koju su razvili G. Lakoff i M. Johnson kaže nam kako je metafora zapravo način mišljenja. Ona odražava naše stavove, vrijednosti, trenutnu životnu orijentaciju pa čak i osjećaje.
Ekspresivno pisanje
Ekspresivno pisanje jedna je od najpopularnijih metoda poetske terapije. Temelji se na ideji emocionalnog oslobađanja od pritisaka mentalnih slika i osjećaja koji čovjeka koče u slobodnom razvoju.
Čitateljske grupe
Čitateljske grupe mogu biti dinamične i kreativne! Potpuno suprotno uobičajenoj predodžbi dosadnih akademskih razgovora u kojima se učeni ljudi prave pametni, uspješne čitateljske grupe koje se godinama sastaju organiziraju razne zanimljive aktivnosti.
Biblioterapijski laboratorij
Razvojna biblioterapija
Za razliku od kliničke, razvojna biblioterapija prvenstveno se koristi u radu s djecom i adolescentima u obrazovnim okruženjima (knjižnice, škole, domovi). Bavi se tipičnim problemima u djetinjstvu i adolescenciji.