lis 17, 2014

Ivana Bašić: O čitateljskim grupama

Metodički priručnik s primjerima dobre prakse. Zagreb, Balans Centar, 2014.

vrijeme čitanja  Vrijeme čitanja: 3 min.

„Mjesto na kojemu možemo biti ono što jesmo – prikaz knjige Ivane Bašić O čitateljskim grupama: metodički priručnik s primjerima dobre prakse. Zagreb, Balans Centar, 2014.“

Mirta Šimić
Knjižnica Ivane Brlić Mažuranić – Knjižnice grada Zagreba
mirta.simic@kgz.hr

Veza na članak: https://www.hkdrustvo.hr/hkdnovosti/clanak/952

Ovo je prvi priručnik u Hrvatskoj koji se bavi vođenjem čitateljskih grupa i nezaobilazno je štivo za sve sadašnje i buduće voditelje čitateljskih klubova, ali i za sadašnje i buduće članove koji će u priručniku naći sve relevantne informacije o tome što čitateljska grupa jest, kako funkcionira i zašto se uključiti u rad čitateljske grupe. Autorica knjige je Ivana Bašić (1975), profesorica hrvatskog jezika i književnosti i dopredsjednica udruge Balans centar za logopediju i biblioterapiju (www.balanscentar.blogspot.com), u kojoj je 2011. objavila knjigu Biblioterapija i poetska terapija – priručnik za početnike.

Na županijskim vijećima za profesore književnosti i knjižničare dosad je održala niz predavanja na temu mogućnosti primjene razvojne biblioterapije u knjižnicama i školama, a posebnim naglaskom na važnost osnivanja čitateljskih grupa. Magistrirala je s temom Vesna Biga – modeli pripovjedne proze.

Na osnovu svog bogatog iskustva u vođenju čitateljskih grupa (Malo drvo, Klub tuđih najdražih knjiga u udruzi Balans centar i Opstanak u Knjižnicama grada Zagreba – Knjižnici Ivane Brlić Mažuranić) i na osnovu ankete provedene u knjižnicama, udrugama i među privatnim grupama (na anketu je odgovorilo trideset voditelja i oko osamdeset članova čitateljskih klubova), autorica nam na sistematičan i pregledan način približava recentno stanje čitateljskih grupa u Hrvatskoj u usporedbi sa stanjem u razvijenijim zemljama.

U uvodu autorica obrazlaže sve dobrobiti osnivanja čitateljskih grupa kao jednostavnog i svugdje primjenjivog načina rada koji smanjuje izolaciju, potiče druženje i razmjenu i na najbolji mogući način potiče čitanje.

U prvom poglavlju priručnika autorica daje pregled razvoja čitateljskih grupa u Hrvatskoj na primjerima Gradske knjižnice Rijeka, Gradske knjižnice Zadar, Knjižnica grada Zagreba, Gradske knjižnice Marka Marulića, a prikazane su i čitateljske grupe osnovane u udrugama (Balans centar – Malo drvo, Klub tuđih najdražih knjiga, Udruga Academus – Čitateljski klub LibRA, te Književni klub Booksa ) i jedna privatna čitateljska grupa – Crna kutija.

Drugo poglavlje donosi nam definiciju pojma čitateljska grupa i osnovna obilježja čitateljske grupe. Na osnovu provedene ankete među članovima čitateljskih grupa autorica navodi potrebe koje zadovoljava čitateljski klub: druženje s ljudima sličnih interesa, proširivanje svojih čitateljskih interesa i usvajanje novi znanja, potreba za stručnim usavršavanjem, mogućnost sagledavanja stvari iz različitih perspektiva, kvalitetna i opuštena komunikacija, oslobađanje u iskazivanju misli i osjećaja, mogućnost refleksije na sadržaje, osjećaj sigurnosti i odmak od stvarnosti. Sve ove potrebe potkrijepljene su odgovorima iz ankete. Autorica također pokušava napraviti distinkciju između čitateljskog kluba i čitateljske grupe, a dotiče se i američkih online čitateljskih klubova i Čitateljskog kluba Knjižnice Ivane Brlić na Facebooku.

Zašto osnovati čitateljsku grupu ili postati njezin član tema je kojom se bavi treće poglavlje ovog priručnika. Smisao osnivanja čitateljske grupe autorica vidi u nekoliko pravaca: odmor od površne komunikacije, razvijanje duha demokracije i tolerancije, stvaranje mreže društvenih odnosa, razvijanje socijalne osjetljivosti i duha zajedništva te vizije čitateljske grupe kao modela učenja.

U četvrtom poglavlju koje je ujedno i najdulje autorica daje metodičke upute za rad čitateljskih grupa. Tu su prikazana i dva osnovna modela čitateljskih grupa – tzv. multi-title čitateljske grupe u kojima članovi čitaju različite knjige i o njima izvještavaju ostale članove i tzv. single-title čitateljske grupe u kojima članovi čitaju jednu istu knjigu. U ovom dijelu svi zainteresirani naći će odgovore na pitanja za koga osnivamo čitateljsku grupu, kako okupiti članove, kako održati prvi susret čitateljske grupe, koje vještine i znanja treba posjedovati voditelj, na koji način održati komunikaciju između susreta, koji je optimalan broj članova.

Također će saznati koja su tri zlatna pravila rada, kako odabrati ime grupe i zašto je to važno, rituale koji se mogu sprovoditi, a koji će još jače povezati grupu, kako izabrati i kako voditi razgovor o knjizi i još mnoštvo korisnih informacija.

Priručnik je popraćen prilogom u kojem su navedene knjige dobre za raspravu po preporuci članova čitateljskih klubova, bibliografijom i linkovima na relevantne stranice.

Ova knjiga je nastala iz autoričine velike ljubavi prema čitateljskim grupama, iz želje da čitateljskih grupa bude sve više te iz potrebe da podijeli svoje znanje i iskustvo s drugima. Autorica posebnu važnost pridaje osnivanju čitateljskih grupa u osnovnim i srednjim školama i nada se da će i učitelji i profesori prepoznati dobrobiti od ovakvog načina rada.

Kako sama autorica kaže (str. 11) Više od svega želim da cijeli svijet jednom bude kao čitateljska grupa – mjesto na kojem se razlike poštuju, prostor u kojem gradimo smisao cjeline iz pojedinačnih značenja, arena u kojoj se borimo za što više smijeha i za što više različitih perspektiva koje nas raduju i povezuju. Jer, u konačnici, čitateljska grupa je mjesto na kojem možemo biti ono što jesmo i prihvatiti drugog onakvog kakav jeste. Ima li išta bolje od toga?
Intervju s autoricom pročitajte na stranici Gradske knjižnice Rijeka: https://gkr.hr/Magazin/Razgovori/Ivana-Basic-O-citateljskim-grupama-knjiga-ispod-cekica.

Nama knjižničarima nakon svega preostaje još samo dodati: bravo!

Mirta Šimić
Pogledajte recenzije na:
Dostupno u katalozima:
Knjižnice grada Zagreba

KGZ katalog

Knjižnice grada Zagreba

Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu

NSK katalog

Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu

Hrvatska znanstvena bibliografija

CROSBI

Hrvatska znanstvena bibliografija

Subscribe
Notify of
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments
Najnovije objave…
Termini novih webinara za 2025. godinu!

Termini novih webinara za 2025. godinu!

Neki od webinara nudit će teorijski okvir za razumijevanje postupaka koji se koriste u organizaciji biblioterapijskih radionica, dok će jedan dio webinara biti biblioterapijske radionice na kojima će se razgovarati o odabranom tekstu. Svaki webinar može se pohađati zasebno, a po završetku dobivate potvrdu o stručnom usavršavanju iz područja biblioterapije.

Balans centar predstavio Biblioterapijski laboratorij na Prvoj europskoj konferenciji za biblioterapiju u Budimpešti, 4. i 5. listopada 2024. godine

Balans centar predstavio Biblioterapijski laboratorij na Prvoj europskoj konferenciji za biblioterapiju u Budimpešti, 4. i 5. listopada 2024. godine

Početkom listopada, točnije 4. i 5. listopada ove godine, u prekrasnoj Andrassyevoj ulici u Budimpešti, održala se Prva europska konferencija za biblioterapiju (https://poetrytherapy.eu/) na kojoj su se predstavili poetski terapeuti iz cijele Europe. Svaka je država bila zastupljena barem s jednim izalagačem, dok je iz Hrvatske bilo čak osam izlagača! Skup je organizirala Hungarian Association for Biblio/Poetry Therapy (Hungary, University of Pécs), na čelu s profesoricom Judit Beres.

Započeli smo Biblab 4, u listopadu 2024. godine!

Započeli smo Biblab 4, u listopadu 2024. godine!

Potaknute pozitivnim odazivom i zahtjevima novih članova udruge, ali i potrebom za vlastitim usavršavanjem za biblioterapijske susrete, odlučile smo otvoriti novu grupu i nastaviti s radom u četvrtom Biblioterapijskom laboratoriju. Iako smo već uigrani tim, svako novo iskustvo biranja materijala za rad ili suradnje pri odabiru metodičkih postupaka, nije nam suvišno. Kao i prethodnih godina, dobile smo stabilnu grupu koja će u prosincu imati svoj treći susret. Na prva dva susreta imali smo se priliku upoznati kroz tekstove pjesama i priča, a teme koje smo otvorili dalje će nas usmjeravati u nove, izazovne i bogate razgovore.

Share This